Η Ζωίτσα και ο λεοντόκαρδος Θανατούλης

laskari.jpeg

Ο παλιός καλός ελληνικός κινηματογράφος δεν ήταν ούτε παλιός ούτε καλός. Ήταν απλά αντιδραστικός.

Τα μετεμφυλιακά δόγματα της κομμουνιστοφάγου δεξιάς έλαβαν σάρκα και οστά στο σινεμά που πιπίλιζε την επιθυμία της μεσαίας τάξης για μεγαλεία.

Καρικατούρες ανθρώπων, σπίτια με δούλες και υπηρέτες, αφεντικά δύστροπα αλλά με κρυμμένη ανθρωπιά και ευαισθησίες, σεμνοκαυλωμένες κοπέλες και άλλα σημεία και τέρατα της εποχής.

Στο πανί έπαιζε δράμα ή κωμωδία μα στο διπλανό δρόμο γινόταν μια δολοφονία. Ο λαός γελούσε ή έκλαιγε, διασκεδάζοντας την φτώχεια του με λατέρνα και φιλότιμο μα στην ασφάλεια βασάνιζαν ανθρώπους.

Ήταν η εποχή που το πρωτόγονο λάιφ στάιλ με τους χασάπηδες παραγωγούς και τους παρδαλούς σκηνοθέτες τρύπωνε μια και καλή στη λαβυρινθώδη λαϊκή συνείδηση που δεν μπορούσε να συνέλθει απ’ τις φονικές σφαλιάρες και τη βαρβαρότητα των πολέμων.

Ο κόσμος και ο κοσμάκης ξαναγινόταν νοικοκύρης και το πρότυπο του πρωτευουσιάνου μεσουρανούσε στον καθημερινό μπερντέ κάτω απ’ τον οποίο κάποιοι έκρυβαν και ξέπλεναν τα εγκλήματά τους.

Έκτατα στρατοδικεία και πολιτικές δολοφονίες, φτώχεια και κακομοιριά. Χωριά παρατημένα στους χίτες κι ένας κρατικός μηχανισμός παραδομένος στην αναίσχυντη ελληνική αστική τάξη.

Ο φτωχός, πλην τίμιος νέος, που με τη δουλειά θα προχωρήσει μπροστά. Ο καλός και ο κακός. Ο όμορφος και ο άσχημος. Τα δίπολα της συμφοράς και της χαζοχαρούμενης αμερικανιάς που φυσούσαν μέσα απ’ τα κλιματιζόμενα επιχορηγούμενα πάνσεπτα δώματα.

Χορηγίες και ιδρύματα που ο θείος Σαμ με άκρως χειρουργικό τρόπο διακονούσε στην ελληνική μπανανία.

Το δολάριο και τα ναυτάκια. Η πουτανιά σε όλο της το μεγαλείο. Οικογένειες, παπάδες και χωροφύλακες.

Ο παλιός ελληνικός κινηματογράφος υπήρξε το κινίνο του λαού στα χρόνια της χούντας. Το μεγάλο σχολείο που έθρεψε γενιές νεοελλήνων που τα’ χουν παντελώς χαμένα. Τέκνα της κλαδικής του πασόκ, νοσταλγοί του Μεταξά, αριστεροί που αυτομόλησαν στο κέντρο, κεντρώοι που γέμισαν τη μπάκα τους και έγιναν στρατιώτες της ελεύθερης αγοράς, σάπιοι διανοούμενοι νεοορθόδοξοι έτοιμοι να πουλήσουν τη μάνα τους για τα μαγαρισμένα φράγκα.

Σαββόπουλοι και λοιποί που πουλούσαν με την οκά επαναστατικό ρομαντισμό σε νέους που νόμιζαν επανάσταση το να μη φοράς σουτιέν.

Σαββόπουλοι και Δοξιάδηδες που μπορούσαν εν μια νυκτί να εκτελέσουν καλλιτεχνικά και ηθικά μια Φρίντα Λιάπα ή ένα Θόδωρο Αγγελόπουλο.

Μα στο τέλος, οι εργάτες αυτού του σινεμά ξεψυχούν μες στα καθιστικά μας.

Ζωίτσες πρησμένες απ’ τα μπότοξ, Αλίκες βυθισμένες στην κατάθλιψη, Δημήτρηδες αλκοολικοί κι οι Μπάρκουλοι εκμηδενισμένοι, μακριά απ’ τα κορίτσια, ξερνάνε μέσα στην χέστρα της τηλεόρασης όλη τους την κακοζωία και όλους τους κλασμένους μύθους και τα παραμύθια της παραμυθιασμένης μας ζωής.

12 σκέψεις σχετικά με το “Η Ζωίτσα και ο λεοντόκαρδος Θανατούλης

  1. Παράθεμα: Η Ζωίτσα και ο λεοντόκαρδος Θανατούλης… « απέραντο γαλάζιο

  2. βέβαια, για να τα πούμε κι αυτά, ο φτωχός γιός της καθαρίστριας που σπούδαζε δουλεύοντας σαν λούστρος για να γίνει γιατρός, κατάφερνε να «πετύχει» στο τέλος, παντρευόμενος την πλούσια και «καλόψυχη» κόρη του πλούσιου ιδιοκτήτη της βίλας που δούλευε παραδουλεύτρα η μάνα του. Όσοι ήθελαν να δουν ακόμα και τότε την αλήθεια μπορούσαν.
    Την δουλειά τους έκαναν πάντα οι εξουσίες, Αμερικανοί, χούντες, σήμερα Σόιμπλε, κλπ, αυτός είναι ο ρόλος και ο σκοπός τους… Ο «προδομένος» και πουλημένος λαός συμμετείχε δυστυχώς πολλές φορές συνειδητά στο παιχνίδι. Ουδείς αναμάρτητος.

    Αρέσει σε 1 άτομο

  3. Να πω κάτι για τον Μπάρκουλη: ένας πολύ άτυχος ηθοποιός που η καριέρα του εκμηδενίστηκε εν μία νυκτί γιατί τον πιάσαν με λίγη φούντα! Μέχρι εκείνη την εποχή ήταν ο κοσμολάτρευτος, και επειδή τον πιάσαν με μερικούς μπάφους, η ακροδεξιά κουλτούρα της εποχής που θεωρούσε το χασίς μίασμα και τα ρεμπέτικα απαγορευμένα, τον υποχρέωσε να φύγει τρέχοντας για την Αμερική.

    Μου αρέσει!

    • Πολύ σωστά.
      Κι από τότε, εμείς που παλεύουμε για την αποποινικοποίηση και τον αποστιγματισμό αναρωτιόμασταν γιατί, γιατί δεν είχε τα κότσια έστω τώρα, τώρα που θα ήταν ακίνδυνο, να πει δυό κουβέντες για τους νεότερους που ρίχνονται στην παραβατικότητα όταν τους πιάνουν «με λίγη φούντα»;

      Ήταν θλιβερός ο παραληρηματικός μπεκρής στα κανάλια. Θα ήταν μεγελειώδης αν γινόταν παράδειγμα.
      Δε ζητώ ηρωισμούς, μόνο αλληλεγγύη και λυπόμουν που δεν τόλμησε.

      Μου αρέσει!

  4. «Τα μετεμφυλιακά δόγματα της κομμουνιστοφάγου δεξιάς έλαβαν σάρκα και οστά στο σινεμά που πιπίλιζε την επιθυμία της μεσαίας τάξης για μεγαλεία.»

    Γιατί σπέρνετε εθνοδιχαστικά αριστεροφαστιστικά σενάρια σήμερα?
    Νομίζετε πως ζούμε ακόμη στην εποχή του αριστερο-δεξιου φασισμού του ψυχροπολέμου?

    Λίγη σοβαρότητα δεν βλάπτει….

    Μου αρέσει!

  5. Σε ανατολή και δύση ήταν κατι ξεχωριστό το γκλαμουρ και η show business. Οταν ο Αζενσταϊν γύριζε το θωρηκτό Ποτεμκιν και τα μπαλετα στο ΜπολσόΙ απογείωναν την τέχνη ο Σταλιν ξεπαστρευε χιλιάδες κόσμο και στην Ουκρανία πεθαίναν κατα εκατομμυρια ανδρες γυναικες παιδια απο την πείνα
    Κάτι ανάλογο συμβαινει με την ελληνική τηλεόραση στον σοσιαλιστικό παραδεισο του συριζα.
    Ο ελληνικός κινηματογραφος αποτυπωνε την καθημερινότητα εκείνης της εποχής με ειλικρίνεια και γι αυτό αγαπηθηκε από όλους. ακόμα και τους νέους που δεν ειχαν γεννηθεί τοτε.
    Τα συντρόφια βρήκαν ψεγάδια και σ’αυτον. Οι ομοϊδεάτες τους που γυρισαν κατι κουλτουριάρικα δεν εφτασαν ποτέ στην ποιότητα του Ζήκου. Παρ’ολο που τους λιβανιζαν τα μεσα τους για δεκαετίες συμβάλλοντας στην πλύση εγκεφαλου. Το Μαρξ πλένει καλύτερα. Οπως λεμε SKIP…

    Αρέσει σε 1 άτομο

  6. Εξαιρετικό κείμενο……….Αλλα μην το κάνεις αυτό στους «νοικοκυραίους»…μην τους αποκαλύπτεις τα χάλια τους και τους χαλάς τους «εραστές του ονείρου» και των ονειρόξεών τους… Δεν το αντέχουν.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε